Misfornøyd-garanti med XXL

Det veksler mellom skiføre og hålke i nærområdet. Pensjonistene går gjerne tur, men nøler nå om dagen. Et par pensjonistbekjentskaper snakket om turstøvler med fastmonterte pigger som en mulig forsikring for knirkende pensjonistknær- og rygg. Investering ble overveiet.

Stakk innom en svær fancy XXL butikk forleden. Sjekket raskt de nokså få piggstøveltilbudene. Var usikker, men falt for butikkens «100% fornøyd garanti.» Forsikring om at varen kunne testes i 30 dager, og returneres om man ikke var fornøyd. Kjøpte og tok godt vare på kassalappen. Sjekket for sikkerhets skyld omigjen denne fornøydhetsgarantien da jeg betalte i kassa. Joda. Men altså innen 30 dager! Det sto forsåvidt tydelig på kvitteringen. Det sto også på kvitteringen at dette ikke gjaldt badetøy. Ikke noe om andre varer.

Vel hjemme ble kostbarhetene påsnørt. Jeg beveget meg forsiktig ut på hålka – og isen på vannet 150 meter hjemmefra. Støvlene sklei, ga slett ikke feste som forventa. Ikke fornøyd. Jeg var glad for medbrakte staver. Men fornøyd med at det jo var et kjøp med «fornøyd garanti.» Bestemte meg for å heve kjøpet.

Sjekket støvlene. Børstet litt. De så fortsatt helt nye ut. La dem pent tilbake i originalpakning og dro innom butikken en par dager etter. Selger i avdeling spurte om jeg ville bytte i en annen vare eller ha penger igjen. Helst ville jeg heve kjøpet, ha penger igjen. Måtte visst sjekke markedet nøyere. Det virket greit. Fornøyd.

Til en annen selger kom til, inspiserte støvlene og spurte: «Disse har vært brukt?» Han måtte ha funnet noe mikroskopisk rusk. Det ble bekreftet. Jeg sa at for å sjekke om jeg var fornøyd måtte jeg to prøve, eller teste varen – slik «fornøyd garantien» lovet og var markedsført, blitt bekreftet to ganger ved kjøpet – og sogar på kassalappen.

Nei – om varen var brukt ute kunne ikke kjøpet heves. Jeg spurte om han mente at piggstøvlene skulle testes på stuegulvet? Selger mente visst det. De kunne ikke prøves ute.

Det skal vanligvis en del til før jeg hever røsten, blir sinna. Nå ble jeg: Jeg var ikke 100% fornøyd. Mente det var totalt urimelig å forlange at piggstøvler for bruk på is skulle testes i stua. Selgeren insisterte, men fulgte vel bare ordre.

Etterhvert fikk jeg en «tilgodelapp.» Som den ene selgeren sa måtte brukes innen 3 mnd, den andre sa måtte brukes innen 6 mnd.                                                                        Bestefar pleier ikke bruke bloggen til klager om småpussel, som dette jo er. Likevel gjør jeg et unntak. Greia går liksom inn i et markedsregime der vi visst forutsettes å lure hverandre så godt vi kan. På alle nivåer. Der særlig de store kjedene, konsernene, de mulitinasjonale, sørger for å pushe lovverk til sin fordel. Der juristeri overtar for tillit. De store pengeflytterne overvåker, sitter på advokat- og lobbyressurser.

Der man kanskje skal være forsiktig med å klage: Fordi det fort går ut over underbetalte førstelinjearbeidere som sikkert er skvisa nok som det er.

Jeg hadde oversett informasjon med liten skrift på kassalappen: en lenke til www.xxl. Altså opplysninger som kunne finnes på nett. Den informasjonen lette jeg opp etter å ha satt meg ved PC-en hjemme. For seint. I lenka sto det om begrensninger i «100% fornøyd» – reklamen: «Må byttes til annen modell innen samme varegruppe og prisnivå.» En åpenbart begrensa varegruppe. Det spørs om bestefar får anvendelse for tilgodelappen for egen del. Pensjonistene er knapt storforbrukere av fancy sportsutstyr.

Da PC først var slått på, ble også «Forbrukerkjøpsloven» sjekket. Her står det i §16 c om «Mangel» – at en ting har en mangel dersom den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

Opplysningene var knapt tydeliggjort ved kjøpet, selv ikke ved direkte forespørsel da kjøpet ble gjort. Interessant er også §18a om garantier. Her heter det at: «Har selgeren ved en garanti…forpliktet seg til innenfor et visst tidsrom å svare helt eller delvis for tingens anvendelighet eller andre egenskaper uten å angi på en tydelig hvilke feil ved tingen selgeren svarer for og hvilke krav forbrukeren kan gjøre gjeldende som følge av feilen, foreligger det en mangel dersom tingen ikke svarer til selgerens forpliktelse

Slik jeg forsto reklamen, som gjorde at jeg tok sjansen på kjøpet, kunne kjøperen sjøl avgjøre om tingen svarte til forventning om anvendelighet. Innen 30 dager. Særlig.

XXL selger nokså garantert støvlene på ny. Sikkert med fornøydhetsgaranti.

Om pensjonisten er misfornøyd med XXL? Garantert.

1 tanke om “Misfornøyd-garanti med XXL

  1. Velkommen i klubben. XXL er ikke slik de var for noen år siden. Nå er det lureri og falske reklamer. Har sluttet å bruke de, og å anbefale de til andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


5 + = ni