Tenk på et tall

Politikerne har tenkt på et tall og et fag. Tallet ble fire, faget matematikk. Tallet framkommet ved en test gjennomført på tilmålt tid. Et forsøksheat. Som nøkkel og krav for opptak til lærerutdanning. Komme til mellomheatet.

Bestefar har lærerutdanning. Ingen selvfølge det. Etter examen artium, som det het før, tenkte han søke lærerskolen. Men han kom ikke inn. Ikke på grunn av manglende mattekarakter. Men fordi han ikke var gammel nok. Samtidig ble jyplingen betraktet som gammel nok til å bli sluppet løs på unge mennesker som lærervikar! Han ble umiddelbart tilbudt årsvikariat som lærer. Uten noen testbar kvalifikasjon. Ikke en desimal. Bestefar jobbet som lærervikar i mange år.

Lærerutdanninga til bestefar (med alle formelle tester gjennomført) var del av et forsøk. Der folk med litt omfattende ukvalifisert lærererfaring og kanskje annen utdanning slapp til. Dette var litt etter oppsett av artiumskarakterer blei endra. Man tenkte nytt om tall. Gamle Ng-ener og t-er og M-er med tilhørende vekting blei regna om til nytt system.

I løpet av året bestefar tok lærerutdanning, fikk han nyss om at det var gjort feil ved opptaket av lærerstudenter i de ordinære parallellklassene. Det var en gruppe som hadde fått feilregna de gamle artiumskarakterene. De hadde verken 3 eller 4 og skulle slett ikke ha kommet inn på studiet. Noen var litt eldre enn de andre, hadde som bestefar erfaring som vikarlærere. Dette hadde skjedd året før. Ikke noe vits i å gjøre noe med nå fant skolen ut. Ikke noe å bråke med, men la dem fullføre.

Bestefar hadde jo i forkant lurt litt på hvordan myndigheter og lærerutdanning sorterte egnethet. Han gjorde en uformell intervjurunde med skolens lærere – de som hadde oppdaget at en gruppe studenter slett ikke skulle gått der. Spørsmål: Skilte disse studentene seg på noen måte ut fra de som var kommet inn på vanlig vis?

Svaret var nesten entydig: Nei! Ikke på noe område, verken på prøver eller i praksis skilte disse studentene seg ut. Var like dyktige som andre. Minst. Det var en av høyskolelærerne som mente denne gruppa kanskje var litt dyktigere i praksis. For de hadde undervist før.

Politikerne tenker på et tall. De må tro at kunnskap og læringsarbeid kan omsettes og omregnes til 3 eller 4. Hvorfor ikke 3,1 eller 3, 141592. For den som har litt bedre snitt er vel bedre egna? Til å vinne, komme på pallen? De kan ikke være riktig kloke.

Publisert på baksida Klassekampen

18.8.16

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


to + 8 =